Dünyada Tüketici hakları
Tüketici HaklarıTüketici
Nedir?
İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra gelişen sosyal güvenlik
haklarının bir yansıması olarak 1962′de ABD’de tüketici hakları kabul edildi.
Günümüzde tüketici hakları 8 temelde tanımlanıyor. Bu Haklar şöyle
saptandı;
1-Temel ihtiyaçların karşılanma hakkı
2-Güven duyma
3-Bilgi
edinme
4-Seçebilme
5-Temsil edilme
6-Tazmin
edilme
7-Eğitilme
8-Çevresel tehlikelerden korunma
Tüketici ve tüketici haklarının ekonomideki tanımları ise şöyle:
Tüketici
Bir mal ve/veya hizmeti özel amaçlarla
satın alarak nihai olarak kullanan veya tüketen kişilerdir.
Tüketicinin
korunması
Tüketicilerin aldığı mal ve/veya hizmetlerin tüketimi sırasında
karşılaştıkları sorunların giderilmesidir.
Türkiye’de
Ekonomistlere göre; ne yazık ki Türkiye’de
tüketici yasalarının yanısıra tüketicilerin kendi haklarını koruma bilinci
gelişmiş ülkelerle kıyaslandığında oldukca yetersizdir. Türkiye’de yıllardır
süren yüksek enflasyon, tüketicinin satın alma gücü ve tüketim malı değerini
sürekli değiştirdiğinden yoğun olarak tüketici sorunları yaşanmasına neden oldu.
23 Şubat 1995 tarihinde TBMM’de kabul edilen 4077 sayılı “Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun” ile tüketici hakları yasal güvenceye alındı. Yasa, ekonominin gereklerine ve kamu yararına uygun olarak tüketicinin sağlık ve güvenliği ile ilgili, ekonomik çıkarlarını koruyucu, zararlarını tazmin edici, aydınlatıcı ve eğitici önlemler almaya çevresel tehlikelerden korumaya yönelik girişimleri düzenledi. Yasanın tüketicilere sağladığı bazı haklar şöyle:
Ayıplı Mal
Tüketicinin satın aldığı mal hatalı
çıkarsa; tüketici ayıplı malın15 gün içinde değiştirilmesi, paranın geri
verilmesi, ücretsiz tamir edilmesi ya da ayıbın neden olduğu değer kaybının
malın bedelinden indirilmesini satıcıdan isteyebilir. Eğer tüketici “gizli
ayıbı” geç fark ederse, satıcıya başvuru süresi, 2 yıla çıkabilir. Ancak, ayıplı
olduğu bilinerek satın alınan mallar için yukarıdaki kurallar geçersizdir.
Taksitli ve Ön Ödemeli Satışlar
Taksitli satışlarda
tüketici borçlandığı toplam miktarı önceden ödeme hakkına sahiptir. Tüketici
aynı zamanda bir taksit miktarından az olmamak koşuluyla bir veya birden fazla
taksit ödemesinde bulunabilir. Her iki durumda da satıcı ödenen miktara göre
gerekli faiz indirimini yapmakla yükümlüdür.
Kapıdan Yapılan Satışlar
Satıcının evinize ya da
işyerinize gelerek yaptığı (1998′de bedeli 6 milyon lirayı aşan) satışlar
kapıdan satış olarak adlandırılır. Bu tür satışlarda tüketici bir haftalık
tecrübe ve muayene süresi sonunda malı kabul veya hiçbir gerekçe göstermeden
reddetme hakkına sahiptir. Satıcı, tüketiciye “cayma bildirim belgesi”ni vermek
zorundadır. Tüketici, bir hafta içinde ürünü “cayma” belgesiyle birlikte elden
götürerek, iadeli taahhütlü posta ya da noter aracılığıyla iade ya da ihbar
edebilir. Bu durumda satıcı yasa gereği tüketicinin ödediği bedeli ve belgeleri
10 gün içinde iade etmekle 20 gün içinde de mali geri almakla yükümlüdür.
Tüketici Kredisindeki Haklar
Tüketicilerin banka veya
benzeri finans kurumlarına bir mal ve ya hizmeti satın almak amacıyla tüketici
kredisi almak için başvurmaları ile tüketiciler arasında yazılı bir sözleşmenin
yapılması ve bu sözleşmenin bir kopyasının tüketiciye verilmesi zorunludur.
Taraflar arasında yapılan sözleşmede öngörülen kredi şartları, sözleşme süresi
içersinde tüketici aleyhine değiştirilemez. Tüketici borçlandığı miktarın bir
bölümünü önceden ödeyebilir ve bu durumda banka ya da finans kuruluşları ödenen
miktara göre gerekli faiz ve komisyon indirimi yapmakla yükümlüdür.
Etiket
Tüketicilere sunulan mal ve hizmetlerin
ambalajları üzerine ve kapıya asılan tarifelerde; “üretim yeri, cinsi, satış
fiyatı, net ağırlığı” gibi bilgiler yazılmak zorundadır. Etiket ve tarifesi
olmayan satıcıların uyarılması, uymayanların belediye ya da ilgili kurumlara
şikayet edilmesi tüketicinin görevidir.
Garanti Belgesi
Sanayi malı üreten ya da ithal eden
firmalar, ürünleri için en az bir yıl garanti vermek zorundadır. Garanti, ürünün
tüm parçalarını kapsamak zorundadır. Satıcılar da, üreticilerin düzenlediği bu
garanti belgesini tüketicilerine vermek zorundadır. Bu süre içinde cihazın
onarımı ücretsiz yapılır. Üretici ya da servis, garanti kapsamındaki cihaz için
herhangi bir ad altında para talep edemez.
• Yetkili servis, tamir için bırakılan cihazı en fazla 30 gün içinde onarmak zorundadır. 30 gün sınırı aşıldığı taktirde, ürünü yenisiyle değiştirilmesini talep edilebilir. Ayrıca, cihaz tamirdeyken geçen zaman da garanti süresine eklenir.
• Garanti kapsamındaki bir cihaz, aynı arızayı iki kez ya da farklı arızaları dört kez peş peşe tekrarlarsa, üretici firma o ürünü ücretsiz değiştirmek zorundadır.
• Tüketici haklarını kaybetmek istemiyorsa, sanayi ürünlerinin onarımını
mutlaka yetkili servislere yaptırmalıdır. Yetkili servislere yaptırılan her
işlemin mutlaka belgesini alınmalıdır.
aranti kapsamındaki bir ürün için
nakliye, montaj, servis, bakım ve arıza için tüketici hiçbir bedel
ödememelidir.